10 Ocak 2019 Perşembe

Parametrik sigorta geliyor!..

Sigortacılar kurlardaki yükseliş konusunda firmaları uyarıyor. Dövizli sigorta poliçesi yaptırmayanları uyaran Doğan Sigorta Brokerlik CEO'su Selcen Gür, “Dövizle alınan teçhizatın poliçelerini kura göre revize edin. Yoksa zarar edersiniz” diyor...

TÜRKİYE’NİN en büyük beşinci sigorta brokerlik firması olan Doğan Sigorta’nın şemsiyesi altında bugün 6 bin bireysel, 3 bin 500 kurumsal müşteri var. Kurumsallar içinde bilinen, çok sayıda dev firma var. Yıldız Holding, Turkcell, Bilgili Holding, Sinpaş, Onur Air, Mado, Kahve Dünyası bunlardan sadece birkaçı... Türkiye'de yerli sigorta brokerları içinde ilk üçte, yabancılar dahil edildiğinde ilk beşte yer aldıklarını söyleyen Doğan Sigorta Brokerlik CEO’su Selcen Gür, “Yıldız Holdingcin yurtdışı örgütleri olan United Biscuits (UB) ve Godiva’mn da dahil olduğu 8.800 çalışanının sağlık sigortasını yapıyoruz. Turkcell’de ise 17 bin kişi yine sağlık sigortasını bizden alıyor” diyor.

Ana fikri “bankalar kurumsal firmalara sigorta satınasın ” olan bir rapor hazırlayan firma, bu rapor için 138 broker ve 10 bin acentanın desteğini arkasına almış. Yakın vadede Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’la görüşmek için randevu da isteyen Selcen Gür ile sektörü, Türkiye’de tanıtım aşamasında bulunan parametrik sigortayı, döviz kur artışlarının firmalara ve sigorta sektörüne etkilerini konuştuk...

Büyük kurumların kaç çalışanı sizden sigortalı?

Bizim bireysel müşterilerimiz kişisel olarak başvuranlar. Kurumsalları tek olarak sayıyoruz. Örneğin Turkcell'de çalışan 17 bin kişinin sağlık sigortalarını biz yapıyoruz. Biz bu müşterilerimizi kurum olarak bir diye sayıyoruz. Yine Yıldız Holding’te 8.800 kişinin sağlık sigortasını biz yapıyoruz.

broker arasındayız. İşin içine uluslararası broker’ları da katarsanız ilk beşteyiz. Son yıllarda hep yüzde 20’lik bir büyüme yakaladık. Bu yılı da en azından yüzde 18 büyüme ile kapatırız. Geçen sene 100 milyon TL prim ürettik. Bu yıl 118 milyon TL civarında olur.

Ne tür ürünleriniz var?

Birey ve kurum tarafında BES dahil tüm sigortacılık ürünlerini satıyoruz. Biz farkımızı fiyatla bağlantılandırmak istemiyoruz. Biz hizmetimizle farklılaşıyoruz. Birebir müşteri ziyaretleri yapıyoruz. Tüm tesisleri birebir gezip görüyoruz. Hasar anında direkt devreye giriyoruz. Çünkü sigorta şirketi devreye girdiğinde süreç uzuyor. Biz hemen eksper gönderiyoruz ve ertesi günü hemen hasar işlemlerine başlıyoruz. Telefonlarımız 7/24 açık. Hasar anında danışmanlık da veriyoruz. Bireyselde de aynı şey geçerli. Broker doğası gereği müşteri tarafıdır. Müşteri adına sigorta şirketlerinden fiyat toplar.

Onu müşterisine getirip hangisi ile ilerleyeceği konusunda danışmanlık yapar. Sonra da müşterisi adına bütün işlemleri görür. Yani hem fiyat alma, hem poliçeyi oluşturma, hem de hasarda hizmet anlamında...

Yeni ürünleriniz olacak mı?

Bizim fark yaratmak istediğimiz bir diğer alan da Türkiye’de çok tanınmayan ürünleri tanıtmak. Mesela kar kaybı sigortası. Bugün biz müşterilerimize yangına bağlı, makine kırılmasına bağlı kar kaybı poliçelerini anlatıyoruz. Siber riskte ise durum biraz değişti. Eskiden siber risk, müşteri bilgilerinin çalınmasıydı. Şimdi buna siber engine-ering diyorlar. Adam sizin adınıza sizin müşterinize mail atıyor. Şu hesaba şu kadar para yatır diyor. Sizin e-postanızı taklit ediyor. Siz de sanıyorsunuz ki o mail mal aldığınız firmadan geldi ve parayı o adrese yatırıyorsunuz. Bir de ürün sorumluluk sigortaları var. Özellikle yurtdışına mal yollayan firmalar için önemli. Bunun ikinci bacağı ise ürün geri çağırma sigortası. Bütün bunlar ayrı ayrı alman poliçeler.

Bunlar pahalı sigortalar mı?

Aslında değil. Türkiye’de bugün ürün sorumluluk sigortalarını yapıyoruz. Şimdi bir de tamamlayıcı sağlık sigortaları (TSS) üzerinde duruyoruz. Çünkü büyük gruplara özel sağlık sigortası pahalı geliyor. Bu nedenle hibrit ürünler var. Mesela büyük bir grupta müdürlere ve beyaz yakaya özel sağlık sigortası yapıp tüm mavi yakaya tamamlayıcı sağlık sigortası yapabiliyoruz. Zamanla yönetici sorumluluk sigortası da öne çıkacak. Örneğin benim var.


Yakın vadede portföyünüze katmayı planladığınız yeni ürünler olacak mı?

İklime Bağlı Parametrik Sigorta... Dünyada dört yıldır var ve sadece Axa’nın bir kolu olan Axa Solutions yapıyor. Axa Solutions’un Paris’te yaptığı eğitime Türkiye’den bir ben, bir de Axa Sigorta yetkilisi katıldı. Halen ürünü tanıtma sürecindeyiz. Bu ürün özellikle ilkimden kaynaklı değişikliklerden etkilenen şirketler için çok önemli. Nedir bunlar, inşaat, havayolları, nakliye, nakliyat, tarım, organizasyon firmaları, festivaller, soğuk içecek, dondurma, klima üreticileri. Bunların yaşayacakları kayıpları karşılayan terzi usulü bir ürün. Herkes ürüne kendi karar veriyor. Hangi dönemi isterse o dönemi alıyor. îster bir aylık, ister üç aylık, ister bir yıllık. Ve hangi parametreyi kullanmak isterse onu kullanıyor, ister yağmur, ister hava sıcaklığı...

Buna depremi katmıyoruz, sadece iklim diyoruz. Afrika ülkelerinde Tarım Bakanlıkları gibi bakanlıklar bu ürünü satın alıyor. Batılı ülkelerde ise özellikle açıkhava organizasyonları alıyor. Örneğin son dönemde Avrupa’da bir hayvanat bahçesi satın aldı.

Türkiye'de durum nasıl?

Türkiye’de bir baraj, dondurma, klima ve Karadeniz’de fındık üreticisi firmalar için çalıştık. Ancak biraz pahalı geldiği için müşterilerimiz henüz karar vermedi. Sigorta havuz işidir. Havuzda ne kadar çok o üründen birikirse fiyat o kadar ucuzluyor. Şu anda havuzda firma bulunmadığı için primleri yüzde 10-15 gibi. Yani 1 milyon TL’lik bir riski sigortalamak isterseniz 100-150 bin TL prim ödenmesi gerekiyor. Ama yaygınlaştıkça bu fiyatlar inişe geçecek.

Kurdaki artışı nasıl etkileyecek?

Doğan Sigorta Brokerlik CEO'su Selcen Gür, kur farkından olumsuz etkilenmemek için sigortalıların ve sigorta şirketlerinin dikkat etmesi gereken birkaç konuyu şöyle özetliyor...

■    Eksik sigortanızı tamamlayın: İşletmenizde kullandığınız makine ve tesisatı dolar veya euro'yla aldınız. Aldığınız dönemki kur karşılığına denk düşen TL üzerinden sigortalattınız. Bu makinenizde bir hasar meydana geldiğinde poliçeniz TL olduğu için alacağınız tazminat da TL olacak. Yani hasar olursa o makinenin yenisini yerine koyamayacaksınız. Bu nedenle, makine ve tesisatınızın güncel sigorta bedellerini kur seviyesine göre revize etmelisiniz.

■    Dövizli poliçeler de riskli: Eksik sigortaya düşmemek için sigorta bedelini döviz olarak belirleyip sigorta primini döviz olarak ödeyebilirsiniz. Bu durumda hasarınız olduğunda tazminatınız yine döviz olarak ödeneceği için mağduriyet yaşamazsınız. Ancak dövizli poliçenizi taksite bağladıysanız, 'kur'daki artışa bağlı ödediğiniz taksitlerin TL karşılığı artacaktır. Bu yüzden dövizli poliçelerin primlerini peşin olarak ödeyerek kurdan etkilenmeyi minimuma indirebilirsiniz.

■    Sigorta şirketleri küçülecek: Sigorta şirketleri dövizli düzenledikleri, özellikle sorumluluk poliçeleri için karşılık ayırmak zorunda. Mali kayıtlar TL olarak tutulduğu için dövizli poliçeler için ayrılan karşılıklar, döviz arttığı için sigorta şirketlerine ekstra bir mali yük oluyor. Yani kurdaki dalgalanma ve artışlar sigorta şirketlerinin ayırmaları gereken karşılık tutarını epeyce yükseltiyor ve mali yüklerini artırıyor.

■    Sigorta limitleri düşüyor: Sigorta şirketleri kur yükseldikçe daha çok karşılık ayırmak zorunda kalıyor. Bu yüzden sigorta şirketlerinin limitleri düşüyor, bu da sigorta sektöründe pastanın küçülmesine neden oluyor.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder