20 Mart 2021 Cumartesi

Dijital oyunlara artan ilgi

 TÜRKİYE’NİN haftalık tek ekonomi dergisi PARA tarafından düzenlenen 2’nci E-spor Zirvesi online olarak gerçekleşti. Logitech’in ana sponsorluğunda gerçekleşen “2.E-spor Zirvesi”, e-sporun paydaşlarını bir araya getirdi. Zirveye katılan konuklar Türkiye’de e-sporun gelişimi, hedefleri ve gelecekteki projelerini masaya yatırdı. Zirvenin açılış konuşmalarını; Turkuvaz Dergi Grubu Genel Müdür Yardımcısı özgür Atanur, Türkiye E-spor Federasyonu (TESFED) Başkanı Alper Afşin özdemir ve Uluslararası E-spor Federasyonu (IeSF) Genel Sekreteri Boban Totovski yaptı. Türkiye E-spor Federasyonu Başkanı Alper Afşin Özdemir, açılış konuşmasına başlarken Turkuvaz Medya Grubu’na, bu organizasyonu düzenledikleri için teşekkür etti, özdemir, federasyon olarak temel amaçlarının e-sporda dünya çapında bir marka olmak olduğunu vurguladı, özellikle TESFED’in kuruluşundan bu yana büyük ilerlemeler kaydettiklerini ifade eden Özdemir, “II temsilciliklerimizi hayata geçirdik. E-spor oyuncularımızın ve takımlarımızın lisanslama çalışmalarını başlattık ve yürütüyoruz. iki yılda yaklaşık 200 tanesi kadın olmak üzere 2 bin 200’e yakın e-sporcumuzu lisansladık. Lisanslı kulüp sayımız ll’e çıkarken 2019 yılında üç tane olan e-spor tesis sayımız bu yıl içerisinde 17’ye yükseldi” dedi.

"700 BİN TARAFTAR İZLEDİ"

Avrupa E-spor Federasyonu kuruluşunda yer alan ve buradaki kurucu üye ülke olmayı başaran TESFED, sadece bununla kalmayıp Uluslararası E-spor Federasyonu’nda bir parçası haline geldi. Tek hedeflerinin, e-sporun hızlı ve nitelikli biçimde büyümesini sağlamak olduğunun altını çizen özdemir, Türkiye’nin ilk e-spor resmi turnuvasını da hayata geçirdiklerini ifade etti. “Bu turnuvanın İkincisini de bu sene gerçekleştirdik. Pandemi nedeniyle dijital ortamda düzenlediğimiz bir etkinlik oldu” diyen Özdemir, pek çok arenada da ülkemizi temsil ettiğine vurgu yaptı.

TESFED’in yerli oyun firması ZULA ile hayata geçirdiği “Her Oyunun Başı Sağlık” projesi ile genç oyuncuların sağlıklarından ve eğitimlerinden ödün vermemesi amaçlanmış. “Bu manada da e-sporcu sağlığını önemsiyoruz ve bu projeyi çok kıymetli bulunuyoruz” diyen özdemir, proje kapsamında hazırladıkları eğitim videoları ile daha fazla kitlelere ulaşmayı hedeflediklerine değindi. Konuşmasının sonunda oyun ve e-spor sektörlerinin yeni bir eğlence alanını temsil ettiğini ifade ederken, bu ekosistemin 200 milyar dolara yaklaştığına vurgu yaptı, Ozde-mir şunları söyledi: “Ülkemizde 35 milyona aşkın kişinin oyun oynadığını görüyoruz. Bu oyuncu kitlesinin yüzde 56’sı, erkek, yüzde 44’ü ise kadın. En son yapmış olduğumuz kupada 700 bin e-spor taraftarının izlediğini gözlemledik. Biz bu rakamları önemsiyoruz. Türkiye’nin genç bir nüfusu var. Türkiye artık oyunun merkezi haline geldi. Z kuşağının eğlence anlayışı değişiyor. E-spor ülkemizde büyük bir ivme kaydetti.”

"GÜÇLÜ ALTYAPISI VAR"

Uluslararası E-spor Federasyonu (IeSF) Genel Sekreteri Boban Totovski, e-sporun pek çok ülkede aktif olarak faaliyet gösterdiğini ve 2016 yılından bu yana üst düzeyde zirveler gerçekleştirdiklerinin altını çizdi.

Gelecekte yapacakları projeler için sektör paydaşları ile beraber bir araya geldiklerini ve bir yapı arz ettiklerini ifade eden Totovski, merkezlerinin Güney Kore’de olduğunu belirtti. “Bütünleşik bir e-spor yaratmayı hedefliyoruz. Bazı ülkeler 1-2 yıl faaliyet B0ban Totovsk' gösteriyor ancak biz 12 yıldır aynı yerimiz-deyiz. Oyuncularımız, hakemlerimiz, sekre-taryalarımız ve birlikte çalıştığımız gönüllülerimizle birlikte faaliyetlerimizi yürütüyoruz. Buranın amiral gemisiyiz” diyerek e-spora gösterdikleri önemi anlatan Totovski, Türkiye’nin de Avrupa ve dünya federasyonuna üye olarak önemli adımlar attığının altını çizdi. Türkiye’nin güçlü bir altyapıya sahip olduğunu sözlerine ekleyen Totovski, ülkede güçlü yayınlar olduğuna da dikkat çekti.

"DAR ALANDA HAREKET EDİYORUZ"

2. Espor Zirvesi’nin “Başkanlar Toplantısı” konulu ilk paneli Flank Esports Kurucu Ortak ve CEO’su Efe Küthada moderatör-lüğünde gerçekleştirildi. Panelde 1907 Fenerbahçe Espor Başkanı Sina Afra, Dark Passage Başkanı Ertuğ Okçuoğlu, Blaze Esports Kurucu Başkanı Bora Koçyiğit ve Galatasaray Espor Şube Sorumlusu Dorukhan k Acar Espor dünyasının potansiyeli ve 2021 beklentileri ile ilgili değerlendirmelerde bulundu. 2020’nin birçok sektör için olduğu gibi Espor dünyası için de zor bir yıl olduğunu belirten 1907 Fenerbahçe Espor Başkanı Sina Afra, “Seyirci ilgisi arttı ancak arka tarafta organizasyonu yönetmek gerçekten zor bir konuydu. Bir taraftan yasaklar var, maçlar hafta sonu oynanıyor, oyuncularımız evlerinde, bir araya gelemiyoruz. Bu tarz konular bizi oldukça zorladı. Tabi hepsi için çözümler buluyoruz ve ona göre bazı şeyleri düzenliyoruz” dedi. Bu süreçte offline organizasyonların yapılamamasıyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Afra, “Her şey sanal düzeyde kaldı. Tabi bu durumun artısı ve eksisi var. 2020’de Espor’a olan ilgi arttı. Dijital ortamda seyirci kitlesinde ciddi bir artış yaşandı” açıklamasını yaptı. 2021’in bütçeler ve sponsorluk anlaşmaları açısında zor bir yıl olacağını belirten Afra, “Espor büyümeye devam edecek ancak bu 2021’de olmayacak. Bu sene masraflara çok daha dikkat etmemiz gerekiyor.

Çok riskli, sıra dışı yeni oyun ve takım kurgularını bu sene çok yapmayacağız. Yaz aylarından önce normale dönemeyeceğiz gibi gözüküyor” bilgilerini verdi. Bu yıl takımlarda yabancı oyuncu sayılarının azaldığını söyleyen Afra, taraftarların bu yıl ilk defa liglerde oynayan genç oyuncularla tanışacaklarının altını çizdi. Afra sözlerini şu şekilde tamamladı:

“Espor’da gelir tarafında sıkıntı yaşıyoruz. Yayın gelirleri yok. Bahis tarafından reklam dışında gelir elde etmek mümkün değil. Turnuva gelirleri sembolik kalıyor. Geriye sponsorluk ve reklam gelirleri kalıyor. Dar alanda hareket ediyoruz. Esporun gençler ve basın tarafında çektiği ilgiyi gelir tarafında görmüyoruz. Bizim stratejimiz oyuncuların hepsini başarıya dahil etmek. Sponsorlarımız var. 2021 için tasarım ve ürün tarafında kurgularımız hazır. Espor sandalyesinden birçok ürüne denemelerimiz olacak.”

DİJİTALDE YATIRIMLARI ARTIRACAK

Kış sezonuna iyi başladıklarını ancak pandemiyle birlikte sıkıntı yaşandığını ifade ederek sözlerine başlayan Dark Passage Başkanı Ertuğ Okçuoğlu, “Pandeminin başlangıcıyla işin tamamen Online tarafa geçmesi işlerimizi sıkıntıya soktu. Oyuncuların evlerinden oynaması ve orada oyuncuların kotrolünde zorlanma gibi durumlar takımların ivmesini aşağıya çekti. Offline ortamda oynamamak antrenman seviyelerinde, performans düşüklüğüne yol açtı” açıklamasını yaptı. Bu süreçte akademi takımıyla ilgilendiklerini aktaran Okçuoğlu, “Burada 4-5 tane oyuncu yetiştirerek şampiyonlar ligine gönderme başarısına ulaştık. 2020’yi bu kapsamda en azından biraz iyi geçirdik diyebilirim” dedi. Pandeminin sponsorluk gelirlerine etkisi üzerine değerlendirmelerde bulunan Okçuoğlu, “Bu etki 2021’de de devam edecek. 2021’in espor için sponsorluk anlamında pek parlak geçeceğini düşünmüyorum” şeklinde konuştu. Dijital içerik tüketiminin arttığına dikkat çeken Okçuoğlu, “Twitch ve Youtube’da inanılmaz büyümeler oldu. Dolayısıyla o taraf sektörü memnun etti. Bizimde 2021 için planlarımız dijital tarafta olacak. Yotube ve Twitch için hazırlanıyoruz” şeklinde konuştu. Birçok markanın uzun vadeli ve büyük bütçeli işler yapmak istemediğini belirten Ertuğ Okçuoğlu, sözlerini şöyle tamamladı:

“2021 stratejimzde Espora ilgi duyan markalarla kısa süreli ve daha düşük bütçeli projeler üretmek var. Akademi tarafında da bizim için önemli gelir kaynaklarından birisi oyuncu satışı oldu. 5 oyuncudan bonservis bedeli aldık. Bu da bizim bütçemize ciddi bir katkı sağladı.”

"GELİR YARATMAYA ÇALIŞIYORUZ"

2020’nin oldukça farklı bir yıl olduğuna değinen Galatasaray Espor Şube Sorumlusu Dorukhan Acar, “2020 bütçemizi hem gelir hem gider tarafında tutturduk. Tabii online’a geri kaymak kolay bir dönem olmadı. Ancak en azından diğer branşlarda yaşadığımız kesilmeyi yaşamadık. Gelirler tarafında sponsorluktan kaybedilen kaynakların dijitale dönmesiyle birlikte gelir yaratmayı başardık” dedi. Geleneksel sponsorluk çalışmalarının bu yıl farklı bir noktaya evrilebileceğini ifade eden Acar, “Dinamik değişimden dolayı finansal teknolojiler ve dijital alanlarda çok hızlı büyü-yen markalar var. Tabi bu markalar geleneksel sponsorluk dünyasından uzak. Bizim 2021 hedeflerimiz o yönde” bilgisini paylaştı. İzleyici kitlesinin ciddi şekilde büyüdüğünü aktaran Acar, “Türkiye Espor ve gaming anlamında çok majör bir ülke. Globalde gaming sektörünün hacmi 174 milyar dolar. Espor ise 1.3 milyar dolar. Türkiye’de de yaklaşık 30 milyon civarında gamer’dan bahsediyoruz. Bu sayının Espor gaming kitlesi ise 300-350 bin kişi. Büyük kulüpler olarak buralara dokunmamız lazım” dedi. Gelir kalemlerini artırma noktasında stratejilerinden bahseden Acar, “Elimizde olanlara dokunabiliyoruz. Başka yayıncılarla iş ortaklıkları yapıyoruz. Kulaklıktan formaya ürün satışı yapabiliyoruz. Dünyada Esporla ilgili platformlarda neler yapabiliriz bunlara bakıyoruz. Gelir kalemleri yaratmaya çalışıyoruz” açıklamalarını yaptı.

"OYUNCU AÇISINDAN ZENGİN BİR ÜLKEYİZ"

2. E-spor Zirvesi’nin “Nasıl Oynayacağız” konulu paneli Nielsen Media - Nielsen Sports Türkiye Pazar Lideri Mehmet Kanyılmaz’ın moderatörlüğünde gerçekleşti. Panele Riot Games Türkiye Ülke Müdürü Erdinç îyi-kul, InGame Group Kurucu Ortak ve CEO Genco Alp ve ESA Esports&MediaKurucu Ortak ve CEO Lale Ergin katıldı. Panelistler bu panelde, 2020’nin nasıl geçtiğini, yeni ^ yıl için şirketlerin hayallerinin ne olduğunu ve bu ekosistemi nasıl daha güçlü hale getirebileceği gibi konuların altını çizdi.

2020’nin çok sıra dışı bir sene olduğunu söyleyerek konuşmasına başlayan Riot Games Türkiye Ülke Müdürü Erdinç lyikul, dijital dünyada oyunların ekstra hacim oluşturduğunu ve beklentilerin çok üstünde bir sene geçirdiklerinin altını çiziyor. Oyunculara evde geçirdikleri sürede zamanı etkili kılacak oyunlar hazırladıklarını söyleyen lyikul, bu süreçte Wild Rift isimli mobil oyun çıkardıklarını da sözlerine ekliyor. “Pandemide beş sene önce Lol oynayan oyuncularımızı kazandık” diyen lyikul, bu durumun çok sağlıklı bir bü- Erdinç 'n yüme olmadığını ancak pandemiye rağmen iyi bir noktaya getirdiklerini de sözlerine ekliyor. Riot Games olarak e-spora çok değer verdiklerini ifade eden İyikul, “Oyuncu açısından zengin bir ülkeyiz. Global bir şirket olmanın avantajlarını kullanıyoruz” diyor. Bu sene özellikle Berlin ofisle beraber çalışmaya başladıklarını söyleyen lyikul, bu durumun yeni sponsorluk anlaşmaları için de kapı aralayabileceğini hatırlatıyor. lyikul, Ligi sadece Türkiye içinde tutmayarak Ortadoğu’da da izlenmesini hedeflediklerini söylüyor ve sözlerini şöyle tamamlıyor: “Avrupa’ da da ligi konumlandırabilmek önemli. Alabildiğimizce yatırım almaya çalışıyoruz. Amacımız ekosistemi büyütecek yeni adımlar atabilmek. E-sporun kendi ekosistemini oluşturması şart. 2021’le beraber sektörün hızlı bir şekilde büyümesini ümid ediyorum.”

"YENİ OYUN YATIRIMLARI OLACAK"

“2020 bütün dünyada olduğu gibi bizim içinde bilinmez bir yıloldu” diyen InGame Group Kurucu Ortak ve CEO Genco Alp, dijital içerik alanı, eğlence sektörü oyun sektörünün kendi için çok önemli bir konumda olduğunu söylüyor. Tüketicilerin isteyerek ya da istemeyerek de olsa  dijital alanda tüketimlerini artırdığı görüşünde  olan Alp, pandemi nedeniyle dönemsel gelenlerde olduğunu ve bu köpükten bir kısmının kalıcı olarak yer alacağını söylüyor. Pandemiden en karlı çıkan sektörlerden birinin oyun sektörü olduğunu söyleyen Alp, genel olarak bakıldığında ciro ve oyuncu sayılarında pozitif etkilendiklerinin altını çiziyor. 2021 beklentilerinin Zula Pc ve Zula Mobil tarafında iç ve dış piyasalarda daha iyi noktalara gelmek olduğunu söyleyen ^ Alp, “Mobil alanlarda yeni oyun yatırımlarına önem vereceğiz. Sektör çok hızlı. En zor kısmı ise bu hıza ayak uydurma ve ayakta kalabilmek” diyor. Ülkemizin sponsorluk bakımından yeterli sayıya ulaşmadığını hatırlatan Alp, “Bizim daha fazla markayı işin içine çekebilmek için farklı yöntemler bulmamız ve daha iyi anlatmamız lazım” diyor. Alp, 2021’de Zula Mobil önemli bir atılım olacak diyor ve sözlerini şöyle tamamlıyor: “Bayanlar tarafında da kitlenin genişleyeceğini düşünüyorum. E-sporu ulaşılmaz oyuncuların olduğu bir noktadan aşağıya indirmemiz lazım ki markaları da işin içine katalım.”

"SPOR TURNUVALARI DIŞINDA DA ETKİNLİK YAPIYORUZ"

Pazarın daha çok yenisi olduklarını söyleyen ESA Esports&MediaKurucu Ortak ve CEO Lale Ergin, markalar için hedef bir pazar olduğunu ve bu anlamda bir fırsatın yer aldığını söylüyor. ESA’nın bağımsız bir organizasyon şirketi olduğunu ve her türlü uzunlukta turnuvalar yapabileceklerinin altını çizen Ergin, “Cok büyük bir spor arenamız var ve markaları büyük kitleye ulaştırmayı hedefliyoruz” diyor. Sadece spor turnuvaları yapmadıklarının da altını çizen Ergin, “Talk show, belgeseller, yarışmalar, se-rile ve diziler de yapıyoruz. Kitlenin seveceği her şeyi markanın pazar giriş stratejisinde ona destek oluyoruz, içerikleri de kendimiz üretip hayata geçiriyoruz” diyor. 2. Tur’ da yeni bir marka olarak yapılanmanın devam edeceği bilgisini veren Ergin, Türkiye’nin çok büyük markalarına dokunduklarını ve marklarında desteğiyle ciddi bir potansiyelin olabileceği bilgisini de paylaşıyor. “Esa olarak e-spor vurgusunu her anlamda öne çıkaracağız” diyen Ergin, “önyargılardan arındırılıp ailelere ve şirketlere e-sporun faydalı yanları anlatılmalı. Sağlıklı bir e-spor yapılmalı. Dengeli ve belli kontrollerde yapıldığı zaman e-sporun yeni dünyanın vazgeçilmez bir parçası olduğunu söyleyebilirim” diyor.

SEKTÖRE GİREN KAZANIYOR

“2.Espor Zirvesi”nin son paneli “Nasıl Konumlanacağız” başlığı adı altında tartışıldı. Moderatörlüğünü The Company Entertainment Kurucu Ortak ve CEO’su Murat Tayhan’ın yönettiği panelde, markaların esporu nasıl konumlandırdığı ve verdikleri desteklerden bahsedildi. Üçüncü ve son panelin konukları ise, Logitech Ülke Müdürü Mustafa Uyar, Migros Pazarlama iletişimi ve Müşteri ilişkileri Direktörü Kına Demirelvelş Bankası Bireysel Bankacılık Pazarlama Müdürü Burak Sezercan oldu. Panelin ilk konuşmacısı Logitech Ülke Müdürü Mustafa Uyar’dı. Konuşmasında, firma olarak yaptıkları çalışmaları ve esporun trendine göre ürettikleri ürünleri anlatan Uyar, sektördeki tüm yenilikleri takip ettiklerinin altını çizdi. “Esporun konuşulmaya başlandığı günden bu yana sektördeki tüm yenilikleri takip etmeye çalışıyoruz” diyen Uyar, espor dünyasına da yakın olmak için ürünler geliştirdiklerini ve sporun içerisinde gelişmekte olan firmaları satın almalar yaparak, kendi portföylerini geliştirdiklerinin altını çizdi.

"BUYUME POTANSİYELİ YÜKSEK"

2013 yılından bu yana Logitech G markaları ile sektörde yer edinen firma, gaming (oyun) alanında büyük satın almalar yaptıklarına da vurgu yapıyor. Uyar, “örnek vermek gerekirsek Logitech G, bir bas-ketbolcu için NBA markalı spor ayakkabısı ne ise o konumda olmaya çalışıyor. Ürünlerimiz ile performansı, tasarımı ve fonksiyonelliği bakımından beklentilerin ötesinde olmaya çalışıyoruz” diyerek sektörün ihtiyaç duyduğu ekipmanları üst düzey performansla üretmeye çalıştıklarının altını çiziyor. Türkiye’de genç nüfusun olduğunu ve es-porunda buna göre hızlı bir ivme kaydettiğinin al tını çizen Uyar, büyüme potansiyeli yüksek bir sek tör olduğunu belirtti. “Yatırımcıların son yıllarda dikkatini çeken sektörlerin başında espor geliyor.

Biz de bu sektörü, ekipman seviyesinde en üst sıralara taşımak için çalışıyoruz. SuperMassive ile ciddi iş birliklerimiz bulunuyor. Aynı şekilde League of Legends’m Türkiye büyük finalini de beraber yaptık” diye belirterek esporun Türkiye’de yaygınlaşması için pek çok projeye de ortak olduklarını anlattı.

"MAÇTA ÇOK ETKİLENDİM"

Espor alanında projeler geliştiren bir diğer firma ise Migros. Zirvede, Migros’un espora olan yatırımlardan ve projelerinden bahseden Migros Pazarlama İletişimi ve Müşteri İlişkileri Direktörü Kına Demirel, marketlerin kasa önünde oyun kodları satmasıyla bu işe adım attıklarını anlattı. O günden bu yana esporun hemen her alanında sponsorlukları ve destekleriyle yer almaya çalışan firma, bu ekosistemin ne kadar büyük olduğunun farkına vararak yeni projeler üretmeyi de ihmal etmemiş. Demirel;

“Biz espor sektörüne girdiğimiz zaman, araştığımız ve ulaştığımız rakamlar çok şaşırtıcıydı. O zaman gördük ki, ortada keşfedilmemiş bir sektör duruyor, özellikle League of Legends’ın bir maçına gidip bu atmosferi yakından izleme fırsatı bulduktan sonra anladım ki, oyunun kendisi bile stratejik. İnsanların birbiri ile ne kadar sıkı bir iletişimde olduğunu gördüm” diyerek o günden sonra marka olarak bu sektörde yer almaya başladıklarını bir kez daha vurguluyor.

En büyük hedeflerinin sağlıklı bireyler yetiştirmek olduğunu söyleyen Demirel, Kulüpler Birliği’nde oynayan sporculara ve ailelerine Migros olarak sponsor olduklarını ve tüm gıda ihtiyaçlarını karşıladıklarının da altını çizdi.

"MAXIMUM GAMING KART"

Panelin son konuşmacısı ise, İş Bankası Bireysel Bankacılık Pazarlama Müdürü Burak Sezercan oldu. Espora verdikleri finansman ve sponsorluklarla bu alanı ne kadar önemsediklerine vurgu yaparken, federasyon kurulmadan önce bu sektöre yatırım yaptıklarına vurgu yaptı. “Espora en yüksek oranda destek veren şirketlerden birisi olduğumuzu söyleyebilirim. Özellikle finans alanında. Bizim bu sektöre girişimiz aslında 4-4.5 yıl önceye dayanıyor” diye anlatan Sezercan, 2014-2015 yıllarından Burak sezepcan sonra ülke genelinde dijitalleşmenin yaygınlaşması ile esporunda hız kazandığını belirtti. Gençlerin fiziki alandan ziyade dijital platformlardaki alanlara kaydıklarını gözlemleyen Sezercan, yaptıkları araştırmalar sonucunda espor ile karşılaştıklarını söyledi. “Bu sektörün bir yatırım olduğunu gördük. Daha sonralarında kulüplerin sponsorluk işlerine girdik. Tabii biz sponsorluklara başladığımızda federasyon daha kurulmamıştı. Gençlik ve Spor Bakanlığımızın çalışmaları vardı ancak detaylı değildi. Sponsorluklardan sonra iletişimimiz dijital mecralarda yaygınlaştırmaya başladık” diyerek Maximum Gaming kart markasını yarattıklarını anlattı.

Çisil ÇAKIR / Twitch Türkiye Partneri
"Kitleleriyle erken yaşta bağ kurabiliyorlar"

Twitch'teki içerik üreticileri aslında her platformda içerik üreten profesyonel oyuncular ve emekli oyunculardan oluşuyor. Sunucular, maç analiz edenler ve turnuva yapımcıları gibi çeşitli kategorilerde de içerik üreticileri var. Esporda içerikleriyle en çok öne çıkmayı başaranlar ise yetenekleriyle kendilerini gösterebilenler oluyor. Özellikle emekli profesyonellerden bahsetmek istiyorum. Espor oyuncuları sektöre çok genç yaşta giriş yaptıkları, bu işe çok genç yaşta başladıkları için, kendi kitleleriyle de çok erken tanışma imkanına sahip oluyorlar ve bağ kurabiliyorlar. Bu bağı ileriki yıllarda da sürdürebildikleri noktada önlerine çok büyük bir kapı açılıyor ve içerik üreticisi olarak gelir elde edebilir duruma gelebiliyorlar. Daha sonra kazançlarını spor yatırımlarına da çevirebiliyorlar. Burada yeteneğini hangi doğrultuda, hangi platformda sergileyeceğini, içeriğini hangi kitleyle bağlayacağını doğru tespit etmesi, sektörde uzun yıllar gelir elde edebilmesi için çok önemli. Yani içeriği doğru kişilerle paylaşabilmek burada kritik öneme sahip.

Bora KOÇYİGİT / Blaze Esports Kurucu Başkanı
“Hedefimiz global başarı"

Bugün 7 branşta mücadele eden takımlara sahibiz. Bu 7 branşta 35 pro Espor oyuncumuz var. 2020 birçok açıdan zorlu geçti. Birçok sektörde olduğu gibi problemleri Espor kulüpleri de yaşadılar. Biz 2020'de bu problemlerin birçoğunu yaşamadık. Faaliyette olduğumuz oyun ve takım branşlarının maliyeti nispeten ucuz. Bu dönemde anlık hareketlerde bulunduk. Planlama yaparken, sponsor gelirlerinin olmayacağını varsayarak yola çıkmıştık, bütçemizi de buna göre düzenledik. Dolayısıyla planlarımız çok değişmedi. Tabi her Espor oluşumu gibi 2021ve sonrası için sponsorlukla ilgili planlarımız vardı. Sponsorluk açısından 2021 zor geçecek, biz de planlamalarımızı bu şekilde yapıyoruz. Bizim en büyük önceliğimiz global başarı. Global başarı çok zor, çünkü takımlar çok ciddi bütçelerle yarışıyor. Burada rekabet çok yüksek. Mücadele ettiğimiz lig ve turnuvalarda daha mütevazi bütçelerle global anlamda doğru planlamayla başarıya ulaşmak mümkün. 2021'in yurtdışında adımızı duyurduğumuz, yurtdışı sponsorluk kaynaklarını harekete geçirecek bir yapıya ulaştığımız bir yıl olmasını hedefliyorum.

Fatih Güven (Luger) / Oyuncu, 100 Thieves
"Kendimi aileme kanıtlamam zor oldu"

Amerika'ya yeni transfer olduğum için beklentilerim ve başarmak istediklerim çok fazla. Hala işin başında olduğumu düşünüyorum, kendimi başarmış olarak görmüyorum, gidilecek daha çok yol var. Eğer şansımı iyi değerlendirebilirsem başarılı olacağıma inanıyorum. Hedefim ligde başarılı olmak, Amerika'daki espor izleyicilerine kendimi gösterebilmek. 19 yaşındayım ve ilk başlarda espor konusunda kendimi aileme kanıtlamam gerekti. Başlarda bir kazancım olmadığı için kendimi aileme kanıtlama konusunda sıkıntılar yaşadım tabi. Mücadele ettim, modemleri kırdık ama pes etmedim. Vazgeçmedim. Kazanmaya başlayınca onlar da desteklemeye ve saygı duymaya başladılar. Tabi bunun için gerçekten iyi olmalısınız. Ben de baba olsam, oğlum sürekli oyun oynasa ama başarılı değilse devam etmesini istemem, bırakmasını isterim. 1000 kişi oynuyorsa en fazla 100 kişi başarılı oluyor esporda. Gelecekte beni neler bekliyor bilmiyorum, 5 yıl sonra ne yapmaya karar veririm bir fikrim yok. Espor kariyeri 25-26 yaşında bitiyor. Daha sonrasında belki sosyal medya tarafına yönelirim, belki analist ya da koç olurum.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder